Haber

Finike-Demre-Kaş-Kalkan Duble Yol Projesi: Geç olmadan imza atın

Bir kez daha gündeme gelen Finike-Demre-Kaş-Kalkan Duble Yol Projesi’nin hayata geçirilmesi halinde 11 arkeolojik sit alanı ve 9 koruma alanına doğrudan veya dolaylı zarar verilecek. Hesaplamalara göre 66.073 ağaç kesilecek.

Kaş Kültür ve Çevre Derneği, yöre halkının karşı çıktığı proje için change.org’da imza kampanyası başlattı.

Büyük bir kısmı üç şeritten oluşan mevcut yolun genişletilmesinin talep edildiği kampanya metninde şu ifadelere yer verildi:

En az 60 metre genişliğindeki duble yolun etki alanı ve yakın çevresindeki doğal ve kültürel varlıkların sayısı tek başına bu projeyi iptal etmeye yetiyor!

Çift yol; 11 arkeolojik alan ve 9 savunma alanına doğrudan veya dolaylı zarar verecek. Yol, Beymelek Lagünü ve Kaputaş 1. Derece Doğal Sit Alanları, Kaş – Kekova Özel Çevre Koruma Bölgesi, Istlada/Hoyran antik kentinin içinden geçerek, dünyaca ünlü Myra antik kenti ile Sura ve Kyaneai antik kentlerinin uçlarından teğetsel olarak geçmektedir. Bölgenin en pahalı tabiat ve tabiat parkıdır. Kültür varlıklarımıza zarar verecektir.

Finike, Demre, Kaş Akdeniz’in korunan son coğrafyalarından!

Bölge tüm doğal ortamıyla günümüze kadar korunabilen son yerlerden biridir. Duble yolun geçeceği bölge, 22’si endemik olmak üzere 454 bitki türüne ev sahipliği yapıyor. Dünyada sadece bu bölgede yetişen Likya Orkidesi, Kaputaş Yabani Bitkisi ve Sürmeli Çiğdem’in yayılış alanlarından geçecek ve bu endemik türlerin popülasyonuna zarar verecek.

Yol güzergahında 118 hektar tarım arazisi (yaklaşık 210 futbol sahası), 57 hektar toplam orman alanı (çalı, geniş yapraklı ve iğne yapraklı), 44 hektar zeytinlik ve 95 hektar maki bitki örtüsü alanı. Sadece 26 hektar alan yok olacak. 75 hektar orman alanında 66.073 ağaç kesilecek.

Tarım alanları ve meralar duble yollara terk edilecek, köylerin sosyal ve ekonomik yapısı bozulacak!

Demre’de örtü altı tarımın yapıldığı, Finike’de ise coğrafi işaretli Finike portakalının üretildiği değerli tarım arazilerinden geçerek bölge çiftçilerimize ekonomik kayıp yaşatacaktır.

Duble yol, iki katlı bina yüksekliğine ulaşan dolgunun üzerine birden fazla yerde bariyer gibi oturacak ve hayvancılık ve çiftçilikle geçinen 17 köydeki halkın antik arazileri ve meskenlerinin üzerinden geçecek. doğal ve sosyal yaşamı bıçak gibi ikiye bölerek burada yaşayan köylülere ekonomik zarar verecektir. . Floraya getireceği tahribatın yanı sıra faunayı yani yaban hayatını da olumsuz etkileyecektir (gerek yol yapımı sırasında meydana gelecek patlamalarla, gerekse akabinde doğal yaşamı ikiye bölerek).

İnşaat aşamasında büyük yıkım yaşanacak!

Yol ve tünel inşaatı sırasında yapılacak patlamalar, Demre için hayati önem taşıyan, hem içme suyu hem de tarımsal sulamada kullanılan yer altı su kaynaklarına zarar verecek.

Yol üretim yarma işlerinde 19.680.825 m3 hafriyat oluşacak olup, bu hafriyatın 7.290.517 m3’ü projede dolgu amaçlı kullanılacaktır. Geriye 12.390.380 m3 hafriyat/moloz fazlası kalıyor. Bu fazla kazı, biriken molozun yüksekliği 10 metre olsa bile 175 futbol sahası büyüklüğünde bir alana ihtiyaç duyulacağını gösteriyor. Projede “bu hafriyat ilgili belediyelerin hafriyat döküm alanlarına taşınacaktır” belirtilmesine rağmen üç belediyenin hiçbirinde bu büyüklükteki moloz/kazı için çöp depolama alanı bulunmamaktadır.

Turizmin gözbebeği sayılan bölgeye Duble Yol yıkım projesi!

Kaş – Kalkan’ın denize bakan yamaçlarından geçen duble yolun ardından alanlar kazanca açılacak ve betonlaşacak. Burada kazananlar Kaş halkı değil, projeyi çok önceden bilen ve o bölge halkından arsa toplayan vurguncular ve inşaat firmaları, ardından da bölgeye gelip alacak olan ulusal ve uluslararası şirketler olacaktır. Turizm pastasından aslan payı.

Duble yol, kitle turizmi yerine kültür ve doğal zenginliklere dayalı butik turizmin yaşandığı Kaş’ı, Antalya’nın diğer bölgelerinden farklı olarak kitle turizmine açacak ve bu alanlardaki koruma alanlarına, ÖÇKB alanlarına, arkeolojik alanlara ve ekolojik çeşitliliğe zarar verecek. . Turizm yapısının kökten değişmesine neden olacak.

Hem sahilde hem de dağlarda mükemmel manzaraya sahip alternatif yollar mevcutken, duble yol yapmak kamu yararına değildir!

Duble yolun maliyeti 2021 verilerine göre 2 milyar TL. Bu rakamın bulunmaması dışında köprü, viyadük, tünel ve kamulaştırma bedelleri maliyete dahil değildir. 64 km’lik yol içerisinde toplam uzunluğu 19 km olan 11 adet köprü-viyadük ve 6 adet tünel bulunmaktadır. Kaş-Demre arasında üç şeritli yol varken ve mevcut yollar geliştirilebilirken, coğrafyanın şartlarını inanılmaz derecede zorlayarak bu kadar maliyetli bir yatırım yapılması kamu yararına değil.

Kaş’tan geçen ve ilçe merkeziyle bağlantısı olmayan duble yol için hazırlanan bilirkişi raporunda, mevcut Kaş-Kalkan yolunun 28 dakikada geçildiği, yeni yolun girişinin ise 31 dakika süreceği belirtildi. merkeze 12 km uzaklıktaki Ağullu İlçesi’nde bulunmakta olup, yöre halkının %73’ü bu kurallara uymaktadır. Yolu kullanmaya devam edecekleri bildirildi. Rapora göre bölge halkının dörtte üçünün mevcut yolları kullanmaya devam edeceği açıkken, hali hazırda mevcut yollara teğet olarak duble yol güzergahının mevcut yolların üzerinden veya mevcut yollara teğet geçtiği görülüyor. Demre-Kaş arası üç şeritli yol, sadece belli noktaların fiziki ve geometrik standartlarının iyileştirilmesi yeterli ama yine dört. Şeritli yol yapımı ekonomik sıkıntı yaşayan Türk halkına ek vergi yüküdür, ATIKTIR!

Sonuç olarak;

Finike, Demre, Kaş ve Kalkan halkı olarak, MEVCUT YOLLARI GÜZELLEŞTİREREK bölgemizin tüm tarihi, kültürel ve doğal alanlarına geri dönülemez zararlar verecek olan ÇİFT YOL PROJESİNİN İPTAL EDİLMESİNİ İSTİYORUZ.

İSTEĞİMİZİ İMZALAYIN VE BİZE DESTEK OLUN!

NE OLDU?

Antalya Valiliği, Kaş – Kalkan duble yolu için 2017 yılında ‘ÇED gerekli değildir’ kararı vermişti. Bu karara karşı açılan dava davacılar lehine sonuçlanmış, 2021 yılında ÇED raporu hazırlanmış ve Finike, Demre ve Kaş aşamaları birleştirilerek kamuoyuna sunuldu. Bu arada Finike halkının tepkisi üzerine Finike etabı geçici olarak plandan çıkarıldı. Kaş ve Demre’de ÇED toplantısına yoğun katılım gösteren halk, otoyola karşı çıkarak mevcut yolların güzelleştirilmesini istedi.

ÇED sürecinin 2024 yılında tamamlanması amacıyla ÇŞİD Bakanlığı’nda İnceleme ve Değerleme Komisyonu toplantısı gerçekleştirildi. Demre Belediye Başkanı, Finike Belediye Başkan Yardımcısı, Meclis üyeleri, STK temsilcileri ve vatandaşlar itirazlarını kurula sunarak, mevcut yolların güzelleştirilmesi talebinde bulundu. (HABER MERKEZİ)

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu